تویتا خودرویی که هرگز چپ نمی شود
دوشنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۲، ۰۹:۱۲ ب.ظ
تویوتا با رونمایی از کانسپت i-Road تصویری تازه از آینده حملونقل درونشهری را به نمایش گذاشته است. این خودروی کوچک تمامالکتریکی میتواند پس از خم شدن به سمت خیابان در پیچها، تغییر حالت داده و به وضعیت عمودی برگردد.
احتمالا شما هم در سطح شهر با سهچرخههای متعددی برخورد کردهاید؛ اما هرگز نمونهای مانند کانسپت تازه تویوتا که i-Road نام دارد، ندیدهاید. این کانسپت جالب که یک وسیلهنقلیه شخصی یا PMV است، برای دو سرنشین طراحی شده که نفر دوم پشت سر راننده خواهند نشست.
شاید بهنظر شما هم این خودرو بیشتر شبیه به یک موتورسیکلت مسقف بیاید؛ اما یادتان باشد که راندن آن نیازی به کلاه ایمنی و گواهینامه موتور ندارد و جالبتر اینکه به سادگی میتواند سر پیچها از یک سمت روی سطح جاده خم شده و بدون اینکه تعادلش بههم بخورد به وضعیت عمودی برگردد. همانطور که میتوانید حدس بزنید i-ROAD این خاصیت جالب را مدیون ژیروسکوپ و سیستم حفظ تعادلی است که در آن بهکار گرفته شده است.
توان مورد نیاز این خودروی تمامالکتریکی را یک پیشرانه الکتریکی که تنها 5 اسببخار قدرت دارد، تأمین خواهد کرد.
i-Road به کمک باتری یونلیتیوم خود میتواند بیش از 48 کیلومتر حرکت کند. جالبتر اینکه سازندگان این خودروی تمامالکتریکی میگویند شارژ مجدد باتری آن با برق خانگی به تنها 3 ساعت زمان نیاز خواهد داشت که در نوع خود فوقالعاده است.
تویوتا تلاش کرده با نمایش این خودروی کوچک و راحت با سهچرخ که تنها برای دو سرنشین طراحی شده، شکل تازهای از حملونقل درونشهری را به جهان معرفی کند.عرض این خودرو تنها 850 میلیمتر است که با توجه به جمعوجور بودن آن میتواند در حرکت در مناطق شهری مانند یک موتورسیکلت و بهمراتب امنتر از آن عمل کند. لازم به توضیح نیست که پارک این خودرو نیز بسیار آسان خواهد بود و بدون تولید آلودگی صوتی و آلایندگی محیط اطراف خود میتواند تا 50 کیلومتر حرکت کند.نزدیک به 40 سال است که تویوتا برای تولید خودروهای کممصرف و سازگار با محیطزیست تلاش میکند. بخش بزرگی از این تلاش به تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی اختصاص یافته و ثمره آن را به خوبی میتوان در تولیدات سالهای اخیر این خودروساز دید.این شرکت تلاش کرده با تولید فناوری Hybrid Synergy Drive و انطباق آن با نمونههای متعددی از خودروهای سازگار با محیطزیست، آینده را برای حضور مجموعهای از آنها آماده کند. از میان این خودروها میتوان به نمونههای هیبریدی یا HV، انواع الکتریکیهیبریدی پلاگین یا PHEV، خودروهای تمامالکتریکی یا EV و وسایلنقلیهای که با استفاده از پیلهای سوختی حرکت میکنند و به اختصار با نام FCV شناخته میشوند، اشاره کرد.تویوتا که بیشتر از 10 سال است روی خودروهای PMV کار میکند، معتقد است در حالی که خودروهای PHEV، HV و FCV بهترین انتخاب برای سفرهای بینشهری و طی مسافتهای طولانی هستند، خودروهای EV میتوانند گزینه مناسبی برای سفرهای درونشهری باشند.
علاوه بر این کسانی که میخواهند از وسایلنقلیه دو یا سهچرخه استفاده کنند، نیاز به وسیلهای دارند که بتواند آنها را در برابر سرما و گرمای هوا حفظ کند و در عین حال هنوز هم کممصرف، با قیمت خرید متوسط و در حد امکان جمعوجور باشد. این جمعوجور بودن مخصوصا در عرض وسیلهنقلیه باعث میشود قدرت مانور آن در خیابانها با موتورسیکلت برابر باشد.طول این خودرو 2350 میلیمتر، ارتفاع آن 1445 و فاصلهمحوری چرخها 1700 میلیمتر است. با در نظر گرفتن عرض 850 میلیمتری این خودرو میبینیم که 4 دستگاه از آن را میتوان در فضای اختصاصیافته به پارک خودروهای معمولی به راحتی پارک کرد.
نیروی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن این خودروی کوچک را دو پیشرانه الکتریکی 2 کیلوواتی که در میان چرخهای جلو خودرو تعبیه شده، تأمین میکند. برای حفظ پایداری این خودرو و ایمنی آن مخصوصا در هنگام دور زدن یا عبور از پیچها از فناوری Active Lean استفاده شده که اجازه میدهد بدنه خودرو به سمت جاده خم شود و پس از عبور از پیچ به حالت عمودی برگردد.
- ۹۲/۱۱/۲۸